Samlarna

Bakom kulisserna på Sjöhistoriska

Var blev ni av ljuva drömmar...

Så många spännande båtar jag har sett under bilturer kring Stockholm och runt Mälaren! Någon gång alldeles i början av 2000-talet drog vi igång ett projekt som kom att sträcka sig ett antal år framåt i tiden. För att fästa fokus på och uppmärksamma vad som höll på att hända med vårt fritidsbåtsarv reste jag, tillsammans med Niclas Skärlund, runt till varv och uppläggningsplatser med syftet att se vilka båtar som blev kvar på land när allt annat var sjösatt. Vår tanke bakom dokumentationen var att upplysa människor med träbåtsintresse om var det fanns, till synes, övergivna båtar. Niclas fotade och jag skrev. Resultatet la vi ut på webbsidan ”Träbåtsakuten”.

Gensvaret lät inte vänta på sig och jag fick massor av förfrågningar och odelat positiv respons. En hel det båtar togs om hand av renoveringslystna personer. Jag uppmanade alla att hålla kontakten med mig och berätta hur arbetet med projekten fortskred. Absolut ingen gjorde det och jag kan bara hoppas att båtägarna inte gav upp på vägen.

Av en händelse letade jag efter en specifik bild i datorn och hittade en del av våra gamla varvsbilder från 2003. Det är svårt att tänka sig att det är så länge sedan vi såg alla dessa övergivna båtar. Faktum är att många av de här platserna inte ens längre existerar i den form de hade när vi besökte dem. Varvsområden har tvingats ge vika för bostäder, ni vet ”hmhmhm sjöstad”, ”strand” går också bra (välj ortsnamn själv)! Alla kommuner och samhällen med självaktning måste ha en egen sjöstad, om det så bara är ett dike så räcker det till för ett strandnära läge med skyhöga bostadspriser.

Båtklubbar och varv kan naturligtvis inte konkurrera med detta och följden blir att båtar som inte tas om hand huggs upp.  När jag någon gång får tillfälle att besöka större uppläggningsplatser är det idag inte längre träbåtar som ligger i ”ruttna raden”. De båtar som hukar i varvshörnen är i stället Vegor, Maxi 77 och likande. Alltså 1970-talets storsäljare som idag blivit passé och klassas som på tok för små för en normalstor familj. Plastbåtar är också svårare att destruera än vad en träbåt är så vi kommer nog att få se hörnen fyllas på för varje år som går. Såvida marken inte kan användas för bostäder, för då brukar det gå undan med städningen.


Klinkbyggd, ålderdomlig segelyacht med bristande underhåll på Slagsta 2003. Någon som vet något?



Den här Folkbåten togs omhand. Vi sprang på den helt oväntat i uppfräschat skick några år senare.


Särklassbåt i Nyköping. Av växtligheten att döma hade den stått där ett tag.


Gammal trotjänare med tändkulemotor på Brandholmen i Nyköping. Här låg många båtar 2003.

Idag är hela området bebyggt med bostäder. Tror någon att båtarna räddades?


B22(?) vid Tollare, utanför Stockholm. Utanför de gamla fabrikslokalerna hade flera båtar samlats.

Idag är fabriken riven och nya bostäder uppförda.


Tjusig mahognykryssare i Oxelösund. Fukt har trängt in mellan brädgång och däck.

Kan vara början till slutet. Upplysningar tas tacksamt emot.


Segelbåt från förra sekelskiftet under bristfällig täckning i Oxelösund. Seglar den ännu, kan man undra?


Loading